Föregående sida

Gotlänning störtade 18/12 1952. SAAB A 21A-3. Regnr: 21320

SAAB A 21A-3 tillhörigt F 6. A 21A-3 Typ SAAB 21. Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan. Registreringsnummer: 21320. Tillhörigt F 6 Kungl. Västgöta flygflottilj. Totalhaveri den 18/12 1952 vid Korrebo, Månstad c:a 2,5 mil syd Ulricehamn. Märkning 6-blå F. Fältflygare 3.graden furir Bengt K. S. Ahlin omkom. Gångtid total 453 tim. Antal flygningar 660 st. Godkändes av Flygvapnet den 24/2 1948. Kasserat den 16/2 1953.

 

Bengt Ahlin flög sist i en formation som var beordrade att flyga på låg höjd, detta var säkerligen orsaken till att hans kamrater inte lade märke till att han försvann. Han störtade i Korrebo Månstads församling söder om Ulricehamn, på torsdag förmiddag den 18/12 1952. Han flög SAAB:s attackflygplan A21A-3 (serie 4) märkt blå Filip. Bengt tillhörde F6 Västgöta flygflottilj (1939-1994). En person i Länghem såg att planet tycktes ha motorproblem. Planet strök just över trädtopparna i nästan en mil innan det slutligen störtade. Planet plöjde då en bred och 100 meter lång gata genom skogen. Splitter och delar av flygplanet ströddes flera hundra meter runt nedslagsplatsen. Vid nedslaget törnade planet emot ett jättelikt stenblock inne i skogen. Stenblocket flyttades två meter från sin plats. Bengts förkolnade kropp slungades ur planet, och tog mark några meter från den plats där motorn landade. Planet befann sig på så låg höjd att Bengt troligen bestämt sig för att försöka rädda planet med en nödlandning. Enligt ett ögonvittne hade planet fattat eld redan i luften.

SAAB 21 var, tack vare sin mycket säregna konstruktion, försedd med en av en katapultstol, (ett av de första planen i världen som var utrustade med det. Tyskarna var dock först). 21:an hade motorn och propellern bakom piloten, propellern var alltså skjutande, därav anledningen till katapultstolen, piloten skulle ha strimlats av propellern annars vid eventuellt haveri. I övrigt kan sägas att motorn var en Daimler Benz 605B på 1475 hk, samma motor som fanns i nazitysklands ökända jaktplan Messerschmitt Bf 109, motorn fanns också i SAAB B18B och T18B. Sverige hade lyckats förhandla sig till licenstillverkning av motorn (sammanlagt 800 st. tillverkade av Flygmotor), till detta fick man också 71 st. tyska orginalmotorer, de svensktillverkade visade sig dock vara mycket bättre, I 21:an fick bara den svensktillverkade motorn användas. 21:an kom även att bli Sveriges första egentillverkade jetflygplan då ett antal 21:or byggdes med reamotor (som det hette då). Det är det enda flygplanstypen i världen som varit i "fronttjänst" både som kolvmotordrivet och jetdrivet. Det hade en topphastighet på 560 km/tim. Dess beväpning bestod av en 20 m.m. akan m/45 och 4 st. 13,3 m.m. akan m/39, till detta bar den också 2 st. 18 cm och 8 st. 8-14,5 cm. raketer. Dess bomblast bestod av 1 st. 600 kg, 1 st. 500 kg, 1 st. 250 kg och 4 st. 50 kg bomber.(Källor: 512, 513, 514) 

 

Minnessten i Korrebo i Månstads församling, Älvsborgs län

 

FÄLTFLYGAREN

BENGT AHLIN

FRÅN VALL, GOTTLAND

STÖRTADE HÄR DEN 18/12 1952

I FOSTERLANDETS TJÄNST

 
 
 
 
_________________________________________________________________________________________
                            

Kopiering från denna sida är enbart tillåtet för privat bruk. Annan användning skall godkännas av sidansvarig.

Copyright © Gotlands Försvarshistoria och Gotlands Trupper / Sidansvarig Kjell Olsson.

                            
Till huvudsidan                    Kontakta sidansvarig