Svenska stridsvagnar genom tiderna

Med anledning av att Gotlands nya regemente P 18 genomfört sin första övning med stridsvagn på 20 år har svenska stridsvagnar kommit i ropet igen. Du som vill fira kan njuta av regementets egen film från tillfället. Läs sedan vidare i vår artikel om svenska stridsvagnar genom tiderna.

Svenska stridsvagnar firar 100 år 2021

Under 2021 firar svenska stridsvagnar 100 år som en självklar del av det svenska försvaret. Från Stridsvagn fm/21 1921 via nästan 50 år med Centurion-modeller till dagens moderna Stridsvagn 122 har det varit en riktig resa i militärteknisk utveckling.

Sveriges första stridsvagn: Stridsvagn fm/21

Den allra första av Sveriges stridsvagnar var ett tyskt fordon med anor från första världskriget. 1921 började Stridsvagn fm/21 monteras på de svenska militära anläggningarna efter att delarna levererats från Tyskland.

Motorn vevades igång för hand, vilket kunde göras både inifrån och utifrån stridsrummet. Till en början noterade det svenska försvaret att motorn var alldeles för svag. Efter några år byttes originalmotorns 55 hästkrafter ut mot ett kraftpaket på hela 85 hästkrafter signerade Scania-Vabis.

Totalt tio stridsvagnar av denna typ tjänade det svenska försvaret. Den tionde stridsvagnen skickades efter slutet av sin tjänstgöring i slutet av 1938 tillbaka till Tyskland. Intentionen var att den skulle ställas ut på museum, men under andra världskriget försvann den svenska stridsvagnen.

Centurion: svenska stridsvagnar under lång tid

Till och med Försvarsmakten själva erkänner att de hade stridsvagnar av Centurion-modell i bruk lite för länge. Trots att de redan på 60-talet började leta efter ersättare till Centurion dröjde det till 1990-talet innan skiftet faktiskt ägde rum.

Därmed inte sagt att Centurion inte höll måttet från början. Den första modellen fick det svenska namnet Stridsvagn 81 och var på sin tid fullt jämbördig med, om inte bättre än, samtida internationella stridsvagnar.

Centurion användes även internationellt av andra länder, och har figurerat i ett flertal krig. Däribland Koreakriget, Vietnamkriget och Gulfkriget.

Centurionvagnarna var av brittisk produktion och infördes i Sverige 1953 genom en beställning av 80 stycken Centurion Mk. Stridsvagn 81 följdes genom åren upp av flera uppdaterade modeller fram till Stridsvagn 105.

Med tanke på att den sista stridsvagnen av Centurion-modell tillverkades 1962 och att Sverige inte tog dem ur bruk förrän under 1990-talet är det lätt att se att den tekniska utvecklingen sprang ifrån det svenska försvaret.

Stridsvagnen S: Sveriges sämsta stridsvagn?

Kanske kan försöket med den omstridda men helsvenska stridsvagnen S (103) på sextiotalet bidragit till att det tog lång tid att på riktigt ersätta Centurion. Stridsvagn 103 hade en unik konstruktion utan torn, och om detta var en bra idé eller inte debatterades flitigt. Vissa kallar detta försök ett riktigt fiasko. Vi uppehåller oss inte närmare här.

Sveriges stridsvagnar idag: Stridsvagn 122

Sveriges främsta stridsvagn är sedan 1996 fram till idag Stridsvagn 122. Dess internationella produktnamn är Leopard 2. Precis som med Sveriges första stridsvagn sker grundproduktionen i Tyskland.

Besättningen på denna svenska stridsvagn består av fyra personer. I chassit sitter en förare och en vagnchef. Uppe i tornet återfinns en laddare och en skytt.

Denna stridsvagn är en tungt beväpnad historia, med 12-centimeterskanon, rökkastarbatteri och två kulsprutor av typen 7,62 millimeter. Den har stor räckvidd och kan skjuta med spränggranater och och pansarprojektiler på mål hela 4 000 meter bort.

Du som vill läsa vidare om den svenska militärens beväpning i dag kan ta en titt på denna artikel om granatkastare inom det svenska försvaret.

Lämna en kommentar